פרשת נח
הרב רחמים דעיז אייר, תשפא19/04/2021+ תיאור הספר
+ הצג את פרקי הספר
פרק ב מתוך הספר חידושי תורה הרב רחמים דעי
תגיות:חידושי תורה הרב רחמים דעיהרב רחמים דעיספרים"אלא תולדות נח נח איש צדיק תמים" וגו'
פירוש שהעיקר התולדות שלהאדם הם מעשיו הטובים-
ועוד רמז בכפל נח נח שאין האדם נקרא צדיק עד שיהיה נח לשמים ונח לבריות.
"איש צדיק תמים היה בדרותיו"
עיין לשתי חכמים מש' משם זשם מהרש"ל ע"ש באורך ולדעתי מי שדורש אותו לגנאי ע"פ הכלל הידוע כל תוספת מגרעת וע"כ אם הפסוק הוסף מילת בדורותיו לגרוע מחשיבותו של נח אבל מי שדרש אותו לשבח לדעתו א"א לדרוש אותו לגנאי מפני שנח חי גם כמי אברהם וסימנך כשמת נח היה אברהם כך נח שנים א"כ בדורותיו כולל גם דורו של אברהם ועי' בהרא"בע
"ויבואו נח ובניו ואשתו ונשי בניו אתו אל התיבה מפני מי המבול"
כתב רש"י אף נח מקטני אמנה היה מאמין ואינו מאמין שיבא המבול ולא נכנס לתיבה עד שדחקוהו המים עכד"ק.
והקושיה פשוטה למה רש"י בתחילת הפרשה הביא דעת מ"ד שדרש אותו לשבח ובפשוק הזה תפש רק דעת המורא שדרש אותו לגנאי ומקדמת דנה ראיתי באיזה ספר ועתה אינני זוכר שם הספר שפירש פירוש יקר בדברו רש"י ולפי שהספר לא כל כך מצוי העתקתי דבריו לפי זכרוני ואלה דבריו אם אנו הולכים לפי דברי הדורש אותו לשבח כך צריך להפסיק בדברי רש"י אף נח מקטני האמנה היה מאמין,ופירוש דבריו נח היה מאמין אף שקטני האמנה שיחזרו בתשובה וע"כ לא היה מאמין שיבואו מי המבול ודפ"ח ולפי הרעיון הזה פרשתי אני דברי רש"י ככה נח היה חושב את עצמו שגם הוא לא היה כן כשר ונחשב אחד שקטני האמנה ואם הקב"ה רחם עליו לאצילו א"כ ה' ירחם ג"כ על כל הדור ההוא וע"כ לא היה מאמין שיבואו מי המבול וכן לשבחו של נח שהיה ענין כן ולא חשב עצמו לצדיק.
"אלא תולדות שם שם בן מאת שנה ויולד את ארפכשד שנתים אחרי המבול ויחי שם וגו' חמש מאות שנה וגו'"
מה שהיה הרכה התורה בחשבון הדורות כמה חיו ואיזה בנין ובאיזה גיל הולידו אותם מאדם הא' עד נח ומנח עד אברהם נראים חו' כדברים מותרים עיי' במוריה נבוכים להרמב"ם עה' ובספר שער כבוד ה' להו' אפרים אלנקוה זי"עה ותרווה צימאונך.